Hovedpersoner er svære at skrive. En fælde mange falder i er at tro, at en hovedperson blot er en endimensionel helt, der skal dræbe dragen og redde dagen. Det er en cliché og helt ærligt også enormt kedeligt at læse. I stedet skal ens hovedperson være multidimensionel.

Og hvordan sikrer man så det?

Man skal sikre, at hovedpersonen ikke kun har et want/et ønske (at dræbe dragen), men også et need/et behov.

Ønsker og behov
Din hovedpersons ønsker er drevet af det ydre plot. Din hovedpersons behov er drevet af de indre tematikker.

Lad os først kigge på din hovedpersons ønsker, som er drevet af historiens plot. En helt ønsker at dræbe dragen for at redde landsbyen. Harry Potter ønsker at dræbe Lord Voldemort for at redde troldmandssamfundet.

Denne form for konflikt foregår på det ydre plan. Det er en del af historiens overordnede fortælling.

Det andet plan er så det indre plan, og det har at gøre med hovedpersonens behov. Hvad nu hvis vores helt, der skal dræbe dragen, faktisk også kæmper en kamp for at blive mødt af sine forældre for sin homoseksualitet? Eller mindre kontroversielt som i Harry Potter, hvor hans behov er er at få en familie og et tilhørsforhold? Og får det i vennerne Ron og Hermione på Hogwartz.

På den måde er der ikke kun en konflikt i forhold til plottet, men også i forhold til hovedpersonen. Vi får altså både en spændingsmæssig grund til at læse videre , men også en personlig grund, fordi vi holder med og af hovedpersonen grundet hans indre behov.

Hvordan kan du så bruge det i fortællingen?
Der er mange måder, du kan vælge at lade ønsker og behov udspille sig på. Får personen for eksempel begge dele opfyldt? Kun én af delene? Eller ingen af delene?

  • Hvis hovedpersonens ønske og behov opfyldes (Harry dræber Voldemort og får sit behov om en familie opfyldt (vennerne overlever, han bliver gift med Ginny), så er det en happy ending.
  • Hvis hovedpersonens ønske og behov ikke opfyldes (Voldemort sejrer over Harry, han mister sine venner, så er det en bad ending.
  • Hvis det kunne lykkes for vores hovedperson at få sit ønske opfyldt, men uden at han får sit behov opfyldt (Harry sejrer over Voldemort, men mister sine venner), så er det en bittersweet ending.

Hvorfor bruge ønsker og behov?
Fordi det giver dig en helstøbt karakter. Vi har alle ønsker, der er håndgribelige. En karriere, en familie, et lækkert hus. Men vi har i lige så høj grad behov, der styrer os bevidst eller ubevidst. Et ønske om at høre til, blive forstået, accepteret, elsket.

Så næste gang du skal lave en hovedperson, så prøv at give dig selv fem minutter til lige at tænke igennem hvad hans/hendes ønsker og behov egentlig er?

(Visited 74 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *