Hvordan opbygger du en god fortælling? Hvilken struktur skal du læne dig op af? Hvordan sikrer du dig, at læseren kan holde spændingen lige til det sidste?

Det gør du med Fortællingens fem bud. Du kender sikkert berettermodellen og Fortællingens fem bud er i virkeligheden meget lig denne. Du kan se det som det skelet, der er i bøger, hvad end det er en kærlighedsroman, en krimi eller fantasy.

Fortællingens fem bud er 1) En igangsættende hændelse, 2) Stigninger i handlingsintensiteten, 3) En krise (et vendepunkt/turning point), 4) Et højdepunkt (klimaks), 5) En løsning på konflikten.

Lad os dykke ned i hver af de fem bud….

Fortællingens fem bud

Bud 1: En igangsættende hændelse

Din bogs handling kickstartes med en igangsættende hændelse. Du kan se det som den hændelse, der får hele resten af historien til at rulle. F.eks. var den igangsættende hændelse i Harry Potter og De Vises Sten, at Hagrid kom og fortalte Harry Potter, at han var en troldmand.

Der findes to slags igangsættende hændelser:

  1. Kausale —  Din igangsættende hændelse sker som følge af din hovedpersons handlinger.
  2. Tilfældigheder —  Din igangsættende hændelse sker grundet en tilfældighed.

I Harry Potter og De Vises Sten var den igangsættende hændelse en tilfældighed. Harry Potter gjorde ikke aktivt noget for at det skulle ske.

Bud 2: Stigninger i handlingsintensiteten

Stigninger i handlingsintensiteten er de konsekvenser, som den igangsættende handling fører med sig. En bog skal indeholde konflikt. Ellers er den kedelig at læse.

Det vigtigste at holde sig for øje er, at dine stigninger i handlingsintensiteten skal være progressive, det vil sige overgå hinanden, ellers dræber du tempoet.

F.eks møder Harry Potter i Harry Potter og De Vises Sten først eliksirprofessoren Snape, som ikke kan lide ham, så møder han en trold på pigernes toilet og redder Hermione og så forsøges han dræbt til en Quidditch match og så finder han ud af, at det der gemmes under faldlemmen er De Vises Sten. Kan I se hvordan dette bliver progressivt værre og værre?

Der findes to slags stigninger i handlingsintensiteten:

  1. Aktive — Din hovedperson gør noget aktivt, der ændrer handlingen i scenen.
  2. Afslørende — Der afsløres noget information for din hovedperson

Stigningerne i handlingsintensiteten leder op til et vendepunkt i handlingen. For Harry Potter er det, når han finder ud af, at det er De Vises Sten, der gemmes under faldlemmen.

Dette leder op til krisen…

Bud 3: Krisen

Krisen er vendepunktet: Når hovedpersonen indser, at han må tage en beslutning. Her står hovedpersonen i et dilemma. Hvad skal han vælge?

Krisen kan være enten være:

  1. Et valg mellem uforenelige interesser — Du kan ikke få begge dele. At vælge den ene ting betyder, du taber den anden
  2. Det bedste dårlige valg — Valget mellem pest eller kolera – hvad er bedst? Der er altid én, der er lidt (om end marginalt) bedre en den anden.

Harry Potter når i Harry Potter og De Vises Sten til et det bedste dårlige valg vendepunkt. Enten lader han Snape (som han tror er den onde) få De Vises Sten eller også så kravler han selv ned efter dem, velvidende han kan bortvises for det.

Bud 4: Højdepunktet

Højdepunktet, eller klimakset, er når hovedpersonen agerer på sit valg. Det er det tidspunkt i din scene, hvor handlingen er på sit højeste.

I Harry Potter og De Vises Sten er det når Harry Potter står nede i kælderen og står ansigt til ansigt med Quirrel og Lord Voldemort.

Bud 5: Løsningen på konflikten

Løsningen på konflikten er det sidste element, der skal være i din historie. Det eksisterer for at tage handlingen ned på et lavere niveau igen. Læsere går igennem en emotionel rutsjebanetur i løbet af din fortælling. Hvis du efterlader dem på klimakset uden at afrunde fortællingen, vil de føle sig frustrerede. Læsere har behov for at fordøje, hvad de lige har oplevet.

I Harry Potter og De Vises Sten er løsningen på konflikten scenen med Dumbledore og Harry Potter, hvor Dumbledore svarer på alle Harry Potters udestående spørgsmål. Læsere hader at føle sig uforløst, så derfor er det vigtigt at afslutte din historie med en rolig scene, der opsummere, forklarer, reflekterer eller afrunder.

Vil du lære mere? Så læs også:
Hvordan laver du en outline til din bog?
Hvordan skriver man en god scene?
Hvordan skriver man en bog? 10 gode råd


(Visited 331 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *